DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Jawa 640

Zde bych chtěl napsat pár slov o své "třindě". Postupně sem budu přidávat postřehy a dojmy z provozu, stejně jako objevené nedostatky a případné "vylepšení", kterých se budu na motorce dopouštět. Následující řádky slouží primárně pro mojí potřebu, abych měl zpětnou vazbu, co jsem kdy udělal dobře či špatně a co všechno jsem s motorkou zažil. Člověk nemůže všechno nosit v hlavě, proto je lepší to někam zapsat. Nicméně by mě potěšilo, kdyby případnému návštěvníkovi tyto stránky v něčem pomohly, informovaly ho a snad i pobavily. 

Fotky motorky a věcí okolo zde.

Jawa 350/640 r.v. 1991

V srpnu 2012 jsem si pořídil tuhle mojí první větší motorku. Na tachometru ze Škody 120, kterým byl nahrazen tachometr původní bylo něco kolem 56 tis. najetých kilometrů. Předchozí majitel mě však přesvědčoval, že ve skutečnosti má najeto cca 24 000, což dokazoval protokolem z poslední STK. Při koupi nebyly zjištěny žádné závažné nedostatky, takže po zaplacení relativně příznivé částky jsem spokojen odjížděl domů.

První dojmy z motorky jsme měl takové, že je velká a těžká. Co jiného jsem taky mohl čekat při přestupu z pionýra. Spokojeně jsem si však na stroj zvykal, ovšem první nepříjemná závada na sebe nenechala čekat. Z předchodím majitelem neodborně opravené nádrže začal unikat benzín (více zde).

V prvních měsících po koupi motorky jsem provedl různé méně podstatné úpravy, některé z nich budou uvedeny v následujících odstavcích.

Airbox, clonka
Inspiroval jsem se na stránkách Jana Ž. a spolu s výměnou vzduchového filtru jsem upravil vstupní prostor do airboxu (více info zde). Nový filtr a lepší přístup pro vzduch způsobil mírné ochuzení směsi a bylo potřeba seřídit karburátor. V oblasti karburátoru jsem později zapracoval ve smyslu odstranění (proříznutí) clonky v sání a částečnému slícování příruby saní se sacími kanály ve válcích. Po této úpravě by mělo následovat přetryskování karburátoru, jelikož clonka zmenšuje průřez sání o téměř 40% ! a její odstranění má tedy znatelný vliv na chod motoru.

           

Výztuha blatníku
Vzhledem k jejímu roku výroby nebyla moje třinda mimo jiných věcí původně osazena výztuhou v předním blatníku, která u později vyráběných kusů zlepšovala jízdní stabilitu motocyklu. Rozhodl jsem se tedy tuto výztuhu pořídit. Pro montáž jsou potřeba také 4 kusy pouzder, přes které je výztuha upevněna k přední vidlici (více info
zde). Jak samotnou výztuhu, tak i pouzdra není problém sehnat. Abych nedělal reklamu, uvedu pouze, že já jsem toto kupoval v osvědčeném e-shopu, na který určitě naleznete odkaz i u mě na stránkách :-) .

Výfuky
Rozebral jsem oba výfuky za účelem prohlídky a vyčistění. K mému překvapení nebyl vnitřek výfuků nějak extrémně zanesený karbonovými úsadami, přesto jsem se pustil do kompletního rozebrání výfukových tlumičů a očistění všech částí výfukové soustavy. Před zpětnou montáží jsem tlumiče osadil novými těsněními. Po zkompletování výfuků jsem pozoroval příjemnější zvuk motoru a snad i příznivý vliv na výkon motoru. Výkon by se mohl nepatrně zvýšit vynecháním poslední nebo prostřední dvojice těsnění, toto však nemám osobně vyzkoušeno. Nedoporučuju však vynechávat první těsnění (která jsou nejhlouběji ve výfucích) nebo nedávat těsnění žádné. Toto zcela jistě příznivý vliv na výkon, zvuk, spotřebu ani cokoliv jiného nemá!

    

Sekundární převod a řetěz
Poměrně významnou byla změna sekundárního převodu. Sekundární kolečko s 18-ti zuby jsem nahradil sedmnáctizubým pastorkem. Motorka je po této úpravě živější, má větší sílu a dojem z jízdy je ve všech ohledech příjemnější. S 18-ti zuby byla proti tomu jízda "utahanější" a na čtverku už měla motorka málo síly a nechtěla příliš ochotně zrychlovat. Se 17-ti zuby se ručička tachometru ochotně blíží číslu 110 na třetí převodový stupeň! 
Při výměně pastorku jsem namontoval i nový řetěz ČZ 428 a také jsem odstranil celokryt řetězu. Tento jsem nahradil krytem řetězu z pionýra, který se mi po složitém vymýšlení podařilo spolehlivě připevnit.

Oblečení
Při jízdě v plátěných kalhotech, "šusťákové" bundě a teniskách se nedá mluvit o nějakém pohodlí, o bezpečnosti ani nemluvě. Proto jsem si na podzim pořídil bundu NEVADA a kalhoty MBW oboje s výjimatelnou podšívkou a CE protektory. Bundu lze připnout ke kalhotám krátkým zipem. Pořídil jsem si také kožené rukavice s plastovými chrániči na klouby. V tomto oblečení jsem najel pouze pár desítek kilometrů, ale jsem velmi spokojen, protože
i v chladnějším počasí pod 10°C jsem netrpěl zimou a oblečení neprofukovalo. Na moto obuv možná dojde později, zatím vystačím s vysokými zimními/pracovními botami. Nějaké obrázky této výbavy najdete zde.

Leden 2013:
VAPE MZ04
Namontoval jsem zapalování VAPE MZ04, které jsem koupil z druhé ruky. Demontáž starého zapalování, tedy kladívek, kondenzátorů a cívek byla dílem okamžiku. Stejně tak instalace nového zapalování nezabrala mnoho času a zapojení bylo velmi jednoduché. Při montáži bylo nutno zejména dodržet vzdálenost mezi kontaktem snímače a rotujícím palcem zapalování, která má být podle výrobce 0,4(+-0,1) mm. Pokud je mezera větší, zapalování nehází jiskru. Bylo nutno držák snímače trochu přizpůsobit, aby byla zajištěna správná mezera. Měl jsem obavy, že se motor nebude chtít příliš vytáčet, ale po odzkoušení zapalování při první letošní jízdě nutno konstatovat, že zapalování funguje velmi dobře. 

Elektronický přerušovač blinkrů
Další věcí kterou jsem vyměnil byl přerušovač blinkrů, který jsem nahradil elektronickým. Blinkry teď blikají hned po sepnutí přepínače, což je dobré například při předjíždění cyklistů, atd. Frekvence blikání je 90/min a je nezávislá na otáčkách motoru.

Duben 2013:
Boční kufry
Do rukou se mi dostaly originál boční kufry na Jawu. Dostal jsem je od kamaráda za symbolickou cenu, ovšem bez zámků k připevnění na nosiče a bez nosičů. Nosiče se mi podařilo sehnat z druhé ruky, za cenu dosti vysokou, ale co se dá dělat, levněji sehnat nejdou. Měly upravené úchyty na jiné kufry, což mi nevadilo. Musel jsem vymyslet uchycení kufrů bez zámků, což se nakonec podařilo pomocí svářečky, kousků plechu a pár šroubů.

    

Gripy a závaží
Pro lepší komfort při jízdě a snížení vibrací jsem namontoval nové rukojetě Progrip 723 spolu se závažíčky, které mi na míru vyrobil kamarád. Závaží jsou uchycena v řídítkách pomocí zkrácených silenbloků nádrže.